onsdag 7 oktober 2015

DE ALLRA VACKRASTE BESKRIVNINGAR AV LIVET, DÖDEN OCH KÄRLEKEN SOM JAG LÄST!

Min nu 42 -åriga dotter Johanna, hade märkligt nog tidigt, redan i 12 -årsåldern, ett intresse för andlighet och existentiella frågor. Alldeles på eget initiativ och på egen hand sökte hon och hittade många böcker i det här ämnet som hon sen läste. Det var som om den mobbing som hon sorgligt nog var utsatt för, och den depression som det tyvärr gav, fick henne att bli en liten sökare efter det goda, och efter livets egentliga mening. I tonåren skaffade hon fina kristaller och gick flera healingutbildningar. Samtidigt läste hon med stor nyfikenhet och för att förstå mer, filosofer som  t.ex Voltaire,och jag kommer ihåg att "Candide" ( den lysande) berörde Johanna särskilt.

Hon läste också, långt före mig, Shirley Maclaines böcker och önskade sig den ena efter den andra på födelsedagar. Som förhäxad satt hon framför tv.n när filmen "Ut på yttersta grenen"visades i slutet av 80-talet. Tidigt blev hon andligt orienterad och det har givit henne stor hjälp och tröst i livet, och jag har lärt mig mycket av min Johanna som faktiskt visade mig vägen in  och tillbaka till det andliga sökande som jag själv började med i de egna tonåren

I början på 90 -talet fick jag av min dotter boken "Profeten", en exceptionell bok med förunderligt vackra, universella visdomsord av Kahlil Gibran, Libanesisk -Amerikansk konstnär och författare, som sannolikt  mottog och kanaliserade dessa andliga budskap som nog var angelägna för världen. Den  här lilla boken fullständigt trollband mig! Och jag kan önska att alla tänkande kännande människor skulle ha den i sin ägo som den underbara andliga vägledning i livet den är. Språket är skimrande vackert och saknar motstycke!

Texten löper, ämnesvis fram som en lysande tråd i de vackrast av färger, och ger hela tiden nya spännande aspekter på livet, kärleken och döden, och ger mig bekräftelse på min tro på att livet fortsätter - vi inkarneras på nytt för varje ny klass i livens skola, så länge vi behöver för att slutligen kunna ta vår examen.
För mig finns det Gudomliga i allt som lever och andas och är inte kopplat till en enda religion, tro eller övertygelse, och inget kan för mig vara mer riktigt än att det är så. Jag var själv, som många andra i tonåren en sökare och var redan då inne på det rimliga och "rättvisa" i reinkarnationstanken.

Jag måste nu bara få dela med mig av Profetens visdomsord då han talar om Känsla och förnuft:

" Förnuftet och känslan är rodret och seglen hos er själ, när den färdas över haven.
Om seglen eller rodret bryts sönder kastas ni omkring och tvingas driva för vinden eller bli liggande stilla på öppna havet. Ty om om förnuftet ensamt härskar, är dess kraft begränsad, och lidelsen -
 om den ej tyglas - blir lätt till en eld som brinner till sitt eget begär."

Om döden:

"Ty vad är att dö annat än att stå naken i vinden och smälta in i solen ? Och vad är väl att upphöra att andas annat än att frigöra andedräkten från dess rolösa vågrörelse och låta den stiga uppåt och vidgas och söka Gud, fri från alla hinder ?

" Endast då ni dricker ur tystnadens flod, skall ni verkligen sjunga. Och då ni nått bergets topp, skall ni börja bestigningen.
Och då när jorden kräver era lemmar skall ni, i sanning, dansa."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar