söndag 8 januari 2017

Vi skriver nu 2018 och det är dags för tidningsmakarna att göra praktik av välvilliga rop om mångfald och jämställdhet! Och låt oss också se"operfekta" vanliga människor av BÅDA kön på omslagen!

Det börjar nu bli smått irriterande, det faktum att  snart nästan varenda veckotidning eller månadsmagasin regelmässigt har en omslagsbild på en företrädesvis ung kvinna, som förstås och förutsägbart är mycket snygg, "perfekt" och felfri i allt det som har med de yttre att göra.

Och mer sällan, eller aldrig ser vi den mänskliga mångfald av utseende, ålder, kön eller samhällsgrupp representeras på framsidan av en tidning. M -Magasin stack för några år sedan upp som en efterlängtad pionjär och ljusglimt i den här kompakta stagnationen av ensidiga förebilder, med Amelia själv i mogen ålder på framsidan, det var bra och hon har fortsatt med det, men tyvärr har hon då och då inte kunnat motstå förskönande retuscheringar, vilket hon sannerligen kunde ha klarat sig utan... Jag blir så förvånad över det här ytliga ... hela tiden. Det är allt bra märkligt att det är så, med tanke på att så många till synes kloka, reflekterande människor  i dag säger sig värna om just mångfald och allas lika värde, och att de välvilliga ropen om att "alla är vackra på sitt sätt och duger som de är" skallar högt och inte minst från tidningsmakarna själva...

Men teori är förvisso fortfarande EN sak och praktiska tillämpningar någonting HELT annat... Och det blir särskilt tydligt i de sammanhang där köpkraften och pengarna allt mer överskuggar sunda ideal och egentligt innehåll, och media - och tidningsbranschen är ett sådant sammanhang.
Det här kommer för mig att handla om dubbla budskap och i förlängningen om ren och skär dubbelmoral faktiskt... och dubbelmoralen har jag svårt att svälja för den har en otäck konsistens och ger en konstgjord, äcklig smak i munnen...

För hur många är egentligen så dumma, att de med lite uppmärksamhet och eftertanke, INTE reagerar över att de välvilliga råden om att "älska sig själv och du är vacker som du är" blir nästan komiskt motsägelsefulla i förhållande till att man som tidning  samtidigt utan att tveka, väljer att standardmässigt låta kvinnlig skönhet, ungdom och perfektion var en tidnings ansikte ut mot läsarna... ?!

Jag tycker det är dags att mediavärlden nu börjar använda sin enorma genomslagskraft till att ändra på det här och gå från hittills tomma ord, till handling, för att verkligen och på riktigt bidra till mångfald, genom att låta alla sorters utseenden, och fler män, inte bara kvinnor, och alla åldrar, få figurera på tidningsomslagen, även när det gäller så kallade typiska tjejtidningar eller kvinnomagasin!

För DET skulle nog göra skillnad i våra huvuden och sinnen, som ju är ganska hjärntvättade genom idealiseringen av perfektion och ungdom och kvinnlig könsstereotyp skönhet. Och förmodligen så skulle vi då mer ifrågasätta de här bakåtsträvande, konserverade skönhetsidealen som vi blivit så betagna av.
Och det är ju först när ord och budskap blir till handling som de får sin fulla kraft -. vad det än gäller, faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar